Monday 16 October 2017

Eu Utslipp Trading System


EU Emissions Trading System - Systemets fremtid Storbritannia mener at EUs utslippshandelssystem (EU ETS), verdens største cap og handelssystem, bør forbli hjørnesteinen i EUs energi - og klimapolitikk. EUs ETS demonstrerer Europas ambisjon om å fungere som en global leder i kampen mot klimaendringer gjennom levering av et funksjonelt og effektivt karbonmarked. Den fortsatte suksessen til EUs ETS er viktig for å hjelpe EU til å oppfylle målene sine 2030 og 2050, minst kostnad, og legge grunnlaget for et globalt karbonmarked. EUs utslippshandelssystem: Utstedelser og reformer EUs ETS-marked har for øyeblikket et overskudd på rundt 2 milliarder kvoter (tilsvarende en årets verdi av utslipp under EU ETS-cap) som, hvis ikke håndtert, forventes å presse signalet for lav - karboninvestering i minst et tiår, og det vil sannsynligvis øke de totale kostnadene ved å møte våre fremtidige utslippsreduktionsmål. Overskuddet er resultatet av en kombinasjon av faktorer, som inkluderer: Et uventet sjokk - den økonomiske lavkonjunkturen Et svakt 2020-mål ut av linjen med en minsteprosess for å oppnå 2050 utslippsreduksjonsmål og Tilgang til prosjektkreditter innenfor EU ETS-cap. For å kunne håndtere overskuddstilskuddene og gå over til en lav-karbonøkonomi kostnadseffektivt, må ETS reformeres og styrkes. For tiden er det to EU-ETS-forslag for å realisere disse målene: EU ETS-fase IV: bredere 2021-2030 reform av EUs ETS-adresseringsaspekter som samlet ambisjon, karbonlekkasje og støtte til modernisering av energisektoren og teknologisk innovasjon og marked Stabilitetsreserve (MSR): En avtalt måling for å takle overskudd på 2 milliarder kvoter i systemet, styrke investeringssignalet og forbedre motstanden til EUs ETS. EU ETS-fase IV (2021-2030) I juli 2015 offentliggjorde Europakommisjonen et lovforslag om å reformere EUs ETS for neste fase (2021-2030). Nøkkelelementene i kommisjonens forslag er å øke frekvensen der utslippsutslippet reduseres hvert år, bevare auksjonering som hovedmetode for tildeling av kvoter, redusere antall industrisektorer som anses som utsatt for karbonlekkasje, opprette et innovasjonsfond til Støtte utviklingen av Carbon Capture and Storage (CCS), innovative fornybare og industrielle innovasjonsprosjekter over hele EU, og et fond for å støtte modernisering av energisektoren i lavere inntektsland. Storbritannia ønsker disse forslagene velkommen som et skritt mot å skape et mer robust og effektivt system. Spesielt er den foreslåtte oppdelingen mellom auksjonering og gratis tildeling av kvoter, det brede omfanget av det nye innovasjonsfondet og rasjonaliseringen av karbonlekkarlisten, alle positive tiltak for å styrke EUs ETS. Det er imidlertid problemer med forslaget som må tas opp for å skape et mer effektivt system. For å gi de riktige insentiver for å oppnå reduksjon i det minste, samtidig som industrien støttes gjennom overgangen til en lav-karbonøkonomi, støtter Storbritannia: En EU-utslippsdekningskapital i tråd med EUs mål for minst 40 innenlandske drivhusgassutslipp reduksjoner innen 2030, ærer konklusjonene fra Det europeiske råd i oktober 2014. Et sikkert, flytende karbonmarked. Dette er avgjørende for å gi de rette incentiver for installasjoner for å redusere utslippene, kjøre kostnadseffektiv reduksjon og innovasjon. Målrettet, kostnadseffektiv og risikobasert karbonlekkasje. I sammenheng med en nedgang i tildelingen av gratis tildeling bør støtten fokuseres på de sektorer som har størst risiko for karbonlekkasje for å minimere karbonlekkasje samlet, med lavere risikosektorer som også mottar støtte. En sterk bevisbase er viktig for å oppnå dette. Minimering av administrative byrder på operatører, særlig små emittere. Det er viktig at kostnadene for alle operatører holdes så lave som mulig for å redusere konkurranseevnenes virkninger av EU ETS. Transparent og kostnadseffektiv administrasjon av midlene til støtte for karbonisering av britiske og EU industri - og energisektorer. Innovasjons - og moderniseringsfondene må bidra til å drive avkoking, noe som vil være sentralt for at EU skal kunne oppfylle sine 2030 og 2050 mål. Ytterligere detaljer finner du i britisk politikkposisjonspapir. Ta kontakt med DECC EU ETS-teamet hvis du vil bidra med dine kommentarer og ideer om fremtiden for EU ETS på eu. etsdecc. gsi. gov. uk Markedsstabilitetsreserven I september 2015 stemte EU-rådet for å introdusere markedsstabilitet Reserve (MSR) til EU ETS dette fulgte godkjenning av Europaparlamentet i juli 2015. MSR vil bli gjennomført fra begynnelsen av 2019 og er en robust og forutsigbar regelbasert mekanisme for å justere volumet av auksjonerte kvoter, med sikte på å gjøre tilbudet til å reagere på endrede omstendigheter (for eksempel et uventet sjokk), som i naturlige markeder, og fremme markedsbalanse. MSR vil takle det anslåtte overskuddet på to milliarder av kvoter som er oppbygget i EU ETS, ved å plassere ca 1,5 milliarder kvoter direkte til reserven før 2021, starten på fase IV i EUs ETS. Når overskuddet er over en øvre grense, vil MSR fjerne kvoter fra markedet og plassere dem i en reserve, og kvoter vil bli returnert fra reserven når overskuddet faller under en lavere terskel eller hvis prisene øker kraftig. Å takle overskudd av kvoter vil styrke incentiver for lavkulleteknologi og gi et effektivt, langsiktig CO2-prissignal som utvikler seg jevnt og beskytter industrien mot at prisene øker for raskt i fremtiden. Ytterligere detaljer om MSR finner du på Europa-kommisjonens nettside. Storbritannia spilte en fremtredende rolle i å oppnå avtale om en sterk og effektiv MSR, som vil bidra til at Europa kan møte langsiktige utslippsreduksjonsforpliktelser på en kostnadseffektiv måte. For å informere Storbritannias posisjon gjennomførte regjeringen analyser av effekten av en rekke MSR-scenarier, inkludert karbonprisanalyse fra markedsanalytikere. Ytterligere informasjon om den britiske posisjonen finner du i vårt policypapir. Storbritannias regjeringsanalyse er angitt i vårt analysepapir og i januar 2015 publiserte vi en ekstern forskningsrapport bestilt av Institutt for energiforsterkning av klimaforandringer og gjennomført av Ecofys og London School of Economics (LSE) for å vurdere designalternativer for et marked Stabilitetsreserven. Den endelige rapporten og tilhørende peer review er tilgjengelig. Ta kontakt med DECC EU ETS-teamet hvis du vil ha mer informasjon om MSR eu. etsdecc. gsi. gov. uk Forlovelse og bevissamling For å utvide vår bevisbase om hvordan EUs ETS bør reformeres og for å informere regjeringens posisjon om strukturelle reformen i EUs ETS, Institutt for energi og klimaendring iverksatt et forskningsprosjekt om tilnærminger til cap-setting og betydningen av prissikkerhet i EU ETS. Rapporten ble produsert av Ecofys UK Ltd. og Oxford Energy Associates og peer evaluert av Dr. Herman Vollebergh (Erasmus University, Rotterdam). EU-kommisjonen lanserte to interessenthøringer i 2014 som dekker reformen av EUs ETS etter 2020. De britiske svarene på karbonlekkasjen og bredere fase IV-reformkonsultasjoner er tilgjengelige online. Phases 1 og 2 (2005-2012) Reglene i de to første handelsperiodene i EUs utslippshandelssystem (EU ETS) avviste i vesentlige henseender fra de av den nåværende tredje perioden (2013-2020). Første skritt Kyoto-protokollen fra 1997 fastsatte for første gang lovlig bindende utslippsreduktionsmål, eller caps, for 37 industrialiserte land. Dette førte til behovet for politiske virkemidler for å møte disse målene. I mars 2000 presenterte EU-kommisjonen et grønt papir med noen første ideer om utformingen av EUs ETS. Den tjente som grunnlag for en rekke interessentdiskusjoner som videre bidro til å forme systemet. EUs ETS-direktiv ble vedtatt i 2003, og systemet ble lansert i 2005. Kapitalet på kvoter ble satt på nasjonalt nivå gjennom nasjonale tildelingsplaner. Fase 1 (2005-2007) Dette var en 3-årig pilot for å lære å gjøre for å forberede seg på fase 2, da EU ETS må fungere effektivt for å hjelpe EU til å oppfylle sine Kyoto-mål. Nøkkelfunksjoner i fase 1: Bare dekket CO2-utslipp fra kraftgeneratorer og energiintensive næringer Nesten alle kvoter ble gitt til bedrifter gratis. Straffen for manglende overholdelse var 40 per tonn. Fase 1 lyktes i å etablere en pris for karbonfri handel med utslipp kvoter over hele EU, infrastrukturen som trengs for å overvåke, rapportere og verifisere utslipp fra de omfattede virksomheter. I fravær av pålitelige utslippsdata ble fase 1-caps satt på grunnlag av estimater. Som følge heraf falt den totale mengden kvoter ut over utslippene, og med forsyning betydelig overstigende etterspørsel, i 2007 falt prisen på kvoter til null (fase 1 godtgjørelser kunne ikke bankes for bruk i fase 2). Fase 2 (2008-2012) Fase 2 falt sammen med Kyoto-protokollens første forpliktelsesperiode. hvor landene i EU ETS hadde konkrete utslippsreduktionsmål å møte. Nøkkelfunksjoner i fase 2: Nedre kapp på kvoter (noe 6,5 lavere sammenlignet med 2005) 3 nye land kom til Island, Liechtenstein og Norge Nitrogenoksidutslipp fra produksjon av salpetersyre inkludert av en rekke land Andelen gratis tildeling falt noe til rundt 90 Flere land holdt auksjoner Straffen for manglende overholdelse ble økt til 100 per tonn. Forretninger fikk lov til å kjøpe internasjonale kreditter på totalt 1,4 milliarder tonn CO2-ekvivalent EU-register erstattet nasjonale registre og EU-transaksjonsloggen (EUTL) erstattet Fellesskapets uavhengige transaksjonslogg (CITL) Luftfartssektoren ble ført inn i EU ETS 1. januar 2012 (men søknad om fly til og fra ikke-europeiske land ble suspendert for 2012) Fordi verifiserte årlige utslippsdata fra pilotfasen var nå tilgjengelige, Cap på kvoter ble redusert i fase 2, basert på faktiske utslipp. Den økonomiske krisen i 2008 førte imidlertid til utslippsreduksjoner som var større enn forventet. Dette førte til et stort overskudd av kvoter og studiepoeng. som veide tungt på karbonprisen gjennom fase 2. Utviklingen av det europeiske karbonmarkedet Markedet for utslippsutgifter utviklet seg sterkt fra starten. I fase 1 økte handelsvolumene fra 321 millioner kvoter i 2005 til 1,1 milliarder i 2006 og 2,1 milliarder i 2007. ifølge Verdensbankens årlige Carbon Market Reports. EU ETS var hoveddriveren i det internasjonale karbonmarkedet i fase 2. I 2010 utgjorde EU-kvoter for eksempel 84 av verdien av det totale globale karbonmarkedet. Handelsvolumene sprang fra 3,1 milliarder i 2008 til 6,3 milliarder i 2009. I 2012 ble 7,9 milliarder kvoter omsatt (verdt 56 milliarder kroner). Daglige handelsvolumer oversteg 70 millioner i midten av 2011, data samlet av Bloomberg New Energy Finance og London Energy Brokers Association show. Handelsvolumer i EU-utslippskvoter (i millioner) Kilde: Bloomberg New Energy Finance. Tall fra Bloomberg, ICE, Bluenext, EEX, GreenX, Climex, CCX, Greenmarket, Nordpool. Andre kilder inkluderer estimeringer fra UNFCCC og Bloomberg New Energy Finance. Overvåking, rapportering og verifisering av utslipp fra EUs utslipp Lovgivning Elektroniske maler for rapportering av utslipp fra luftfartøyoperatører Datautvekslingsformater for EU ETS Phase II 1a Trærvisning representasjoner av EUETSRequest: i. pdf og. png 1b - Trævisning av EUETSReport: i. Pdf og. png 2a - Entity-Relationship Diagrams (ERDs) EUETSRequest: i. pdf og. vsd 2b - Entity-Relationship Diagrams (ERDs) EUETSReport: i. pdf og. vsd 3- Dataelementstruktur og semantiske beskrivelser EUs utslippshandel System (EU ETS) EUs utslippshandelssystem (EU ETS) er en hjørnestein i EUs politikk for å bekjempe klimaendringer og dens nøkkelverktøy for å redusere klimagassutslipp kostnadseffektivt. Det er verdens første store karbonmarked og er fortsatt den største. opererer i 31 land (alle 28 EU-land pluss Island, Liechtenstein og Norge) begrenser utslippene fra mer enn 11 000 installasjoner for tungt energibruk (kraftverk og industrielle anlegg) og flyselskapene som opererer mellom disse landene, dekker rundt 45 av EUs klimagassutslipp. Et deksel - og handelssystem EUs ETS arbeider på deknings - og handelsprinsippet. Et deksel er satt på den totale mengden av visse drivhusgasser som kan sendes ut av installasjoner som dekkes av systemet. Kappen er redusert over tid, slik at totale utslipp faller. Innenfor lokket mottar eller kjøper selskaper utslippskvoter som de kan handle med hverandre etter behov. De kan også kjøpe begrensede mengder internasjonale kreditter fra utslippsreddende prosjekter over hele verden. Grensen på det totale antallet kvoter som er tilgjengelig, sikrer at de har en verdi. Etter hvert år må et selskap overgi nok kvoter til å dekke alle sine utslipp, ellers blir det pålagt bøter. Hvis et selskap reduserer sine utslipp, kan det holde reservedelene for å dekke fremtidige behov eller ellers selge dem til et annet selskap som ikke har kvoter. Trading gir fleksibilitet som sikrer at utslippene blir kuttet hvor det koster minst å gjøre det. En robust karbonpris fremmer også investeringer i rene, kulletekniske teknologier. Nøkkelfunksjoner i fase 3 (2013-2020) EUs ETS er nå i tredje fase vesentlig forskjellig fra fase 1 og 2. De viktigste endringene er: En enkelt EU-utslippskutt på utslipp gjelder i stedet for det tidligere systemet med nasjonale caps. Auksjon er standardmetoden for tildeling av kvoter (i stedet for gratis tildeling), og harmoniserte tildelingsregler gjelder for kvoter som fortsatt er gitt bort gratis Flere sektorer og gasser inneholdt 300 millioner kvoter avsatt i New Entrants Reserve for å finansiere distribusjon av innovativ teknologi for fornybar energi og karbonfangst og - lagring gjennom NER 300-programmet. Sektorer og gasser dekket Systemet dekker følgende sektorer og gasser med fokus på utslipp som kan måles, rapporteres og verifiseres med høyt nøyaktighet: karbondioksid (CO 2) fra kraft - og varmeproduksjonenergiintensive industrisektorer, inkludert oljeraffinaderier, stålverk og produksjon av jern, aluminium, metaller, sement , lime, glass, keramikk, papirmasse, papir, papp, syrer og bulk organiske kjemikalier kommersiell luftfart nitrogenoksid (N 2 O) fra produksjon av salpetersyre, adipinsyre og glyoksylsyrer og glyoksalperfluorkarboner (PFCs) fra aluminiumproduksjon Deltakelse i EUs ETS er obligatorisk for selskaper i disse sektorer. men i enkelte sektorer er det bare enkelte anlegg over en viss størrelse som er inkludert, kan visse små installasjoner utelukkes dersom regjeringer innfører finanspolitiske eller andre tiltak som vil kutte utslippene med tilsvarende beløp i luftfartssektoren, frem til 2016 gjelder EU ETS kun for flyreiser mellom flyplasser i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS). Levering av utslippsreduksjoner EUs ETS har vist at det å sette pris på karbon og handel i det kan fungere. Utslipp fra installasjoner i ordningen faller som forventet med rundt 5 sammenlignet med begynnelsen av fase 3 (2013) (se 2015 tall). I 2020. utslipp fra sektorer som omfattes av systemet, vil bli 21 lavere enn i 2005. Utvikling av karbonmarkedet Opprettelsen i 2005 er EUs ETS verdens første og største internasjonale handel med utslippsrenter, og står for over tre fjerdedeler av internasjonal karbonhandel. EUs ETS er også inspirerende for utviklingen av utslippshandel i andre land og regioner. EU har som mål å knytte EU ETS med andre kompatible systemer. Hoved EUs ETS-lovgivning Karbonmarkedsrapporter Revisjon av EUs ETS for fase 3 Implementering Lovgivningsmessig historie til direktiv 200387EC Arbeid før kommisjonens forslag Kommisjonens forslag fra oktober 2001 Kommisjonens reaksjon på lesing av forslaget i Rådet og parlamentet (herunder rådets felles holdning) Åpen alle spørsmål Spørsmål og svar på det reviderte EU-utslippshandelssystemet (desember 2008) Hva er målet med utslippshandling Målet med EUs utslippshandelssystem (EU ETS) er å hjelpe EUs medlemsstater til å oppfylle sine forpliktelser for å begrense eller redusere klimagass utslipp på en kostnadseffektiv måte. Å tillate deltakende selskaper å kjøpe eller selge utslippskvoter betyr at utslippsreduksjoner kan oppnås med minst kostnad. EU ETS er hjørnesteinen i EUs strategi for bekjempelse av klimaendringer. Det er det første internasjonale handelssystemet for CO 2 - utslipp i verden og har vært i drift siden 2005. Fra og med 1. januar 2008 gjelder det ikke bare de 27 EU-medlemsstatene, men også de andre tre medlemmene av Det europeiske økonomiske samarbeidsområde Norge, Island og Liechtenstein. Den dekker for tiden over 10 000 installasjoner i energi - og industrisektoren som kollektivt står for nesten halvparten av EUs utslipp av CO 2 og 40 av sine totale klimagassutslipp. En endring av EUs ETS-direktiv som ble vedtatt i juli 2008, vil bringe luftfartssektoren inn i systemet fra 2012. Hvordan fungerer utslippshandling EUs utslippsordning er et deksel - og handelssystem, det vil si at det hevder det totale utslippsnivået, men , innenfor denne grensen, tillater deltakere i systemet å kjøpe og selge kvoter som de krever. Disse godtgjørelsene er felles handelsvaluta i hjertet av systemet. Én godtgjørelse gir innehaveren rett til å avgi et tonn CO 2 eller tilsvarende mengde av en annen drivhusgass. Hetten på det totale antall kvoter skaper knaphet i markedet. I første og andre handelsperiode under ordningen måtte medlemslandene utarbeide nasjonale tildelingsplaner (NAP) som bestemmer deres totale utslipp av utslipp av ETS og hvor mange utslippsbonuser hver installasjon i landet mottar. Ved slutten av hvert år må installasjonene overgi tilskudd tilsvarende deres utslipp. Bedrifter som beholder sine utslipp under nivået av deres kvoter, kan selge sine overskytende kvoter. De som står overfor vanskeligheter med å holde utslippene i tråd med deres kvoter, har valg mellom å ta tiltak for å redusere sine egne utslipp, for eksempel å investere i mer effektiv teknologi eller ved å bruke mindre kullintensive energikilder eller kjøpe de ekstra kvotene de trenger på markedet, eller en kombinasjon av de to. Slike valg vil sannsynligvis bli bestemt av relative kostnader. På denne måten reduseres utslippene der det er mest kostnadseffektivt å gjøre det. Hvor lenge har EU ETS vært i drift EUs ETS ble lansert 1. januar 2005. Den første handelsperioden løp i tre år til slutten av 2007 og var en læring ved å gjøre fase for å forberede seg til den avgjørende andre handelsperioden. Den andre handelsperioden begynte 1. januar 2008 og løper i fem år fram til utgangen av 2012. Betydningen av den andre handelsperioden skyldes at den sammenfaller med Kyoto-protokollens første forpliktelsesperiode, hvor EU og andre industrialiserte land må oppfylle sine mål for å begrense eller redusere klimagassutslipp. For den andre handelsperioden har utslippene av utslipp fra EU utslått seg til rundt 6,5 under 2005-nivå for å sikre at EU som helhet og medlemsstatene individuelt leverer sine Kyoto-forpliktelser. Hva er de viktigste erfaringene fra erfaringer så langt EUs ETS har satt pris på karbon og vist at handel med klimagassutslipp fungerer. Den første handelsperioden har vellykket etableringen av fri handel med utslippskvoter i hele EU, etablert den nødvendige infrastrukturen og utviklet et dynamisk karbonmarked. Miljøfordelen i første fase kan begrenses på grunn av overdreven tildeling av kvoter i enkelte medlemsstater og enkelte sektorer, hovedsakelig på grunn av tillit til utslippsprognoser før verifiserte utslippsdata ble tilgjengelig under EUs ETS. Når publiseringen av verifiserte utslippsdata for 2005 fremhevet denne overallokering, reagerte markedet som forventet ved å senke markedsprisen på kvoter. Tilgjengeligheten av verifiserte utslippsdata har gitt Kommisjonen mulighet til å sikre at kapasiteten på nasjonale tildelinger i andre fase er satt til et nivå som gir reelle utslippsreduksjoner. I tillegg til å understreke behovet for verifiserte data har erfaringen hittil vist at større harmonisering innenfor EUs ETS er viktig for å sikre at EU oppnår målene for utslippsreduksjoner minst og med minimal konkurransevridning. Behovet for mer harmonisering er tydeligste med hensyn til hvordan cap på generelle utslippskvoter er satt. De to første handelsperioder viser også at vidt forskjellige nasjonale metoder for tildeling av kvoter til installasjoner truer rettferdig konkurranse i det indre markedet. Videre er det behov for større harmonisering, avklaring og forfining med hensyn til systemets omfang, tilgangen til kreditter fra utslippsreduksjonsprosjekter utenfor EU, betingelsene for å knytte EU ETS til utslippshandelssystemer andre steder og overvåking, verifisering og rapporteringskrav. Hva er de viktigste endringene i EU ETS og når vil de søke? De avtalte designendringene gjelder fra tredje handelsperiode, det vil si januar 2013. Mens forberedende arbeid vil bli igangsatt umiddelbart, vil gjeldende regler ikke endres til januar 2013 for å sikre at regulatorisk stabilitet opprettholdes. EU ETS i tredje periode vil være et mer effektivt, mer harmonisert og rettferdig system. Økt effektivitet oppnås ved en lengre handelsperiode (8 år i stedet for 5 år), en robust og årlig redusert utslippsdekning (21 reduksjon i 2020 sammenlignet med 2005) og en betydelig økning i auksjonen (fra mindre enn 4 i fase 2 til mer enn halvparten i fase 3). Mer harmonisering er blitt avtalt på mange områder, blant annet med hensyn til cap-setting (en EU-bred cap i stedet for de nasjonale kapsene i fase 1 og 2) og reglene for overgangsfri allokering. Systemets rettferdighet er økt vesentlig ved overgangen til EU-ledige tildelingsregler for industriinstallasjoner og ved innføring av en omfordelingsmekanisme som gir nye medlemsstater mulighet til å auksjonere flere kvoter. Hvordan sammenligner den endelige teksten med det innledende forslaget til Kommisjonen Klima - og energimålene som ble vedtatt av Det europeiske forårsmøtet 2007, er opprettholdt, og den overordnede arkitekturen i kommisjonens forslag om EUs ETS forblir intakt. Det vil si at det vil være en EU-wide cap på antall utslippsbonuser, og denne cap vil redusere årlig langs en lineær trendlinje, som vil fortsette utover slutten av den tredje handelsperioden (2013-2020). Hovedforskjellen i forhold til forslaget er at auksjonering av kvoter skal fases inn sakte. Hva er de viktigste endringene i forhold til Kommisjonens forslag Sammendrag De viktigste endringene som er gjort i forslaget er som følger: Enkelte medlemsstater får en valgfri og midlertidig unntak fra regelen om at ingen kvoter skal tildeles gratis til elektrisitetsgeneratorer fra 2013. Dette alternativet til å fravike er tilgjengelig for medlemsstater som oppfyller visse forhold knyttet til sammenkobling av elnett, andel av ett enkelt fossilt brensel i kraftproduksjon og BNPkapital i forhold til gjennomsnittet for EU-27. I tillegg er mengden gratis kvoter som en medlemsstat kan tildele til kraftverk begrenset til 70 karbondioksidutslipp av relevante anlegg i fase 1 og avtar i årene etterpå. Videre kan gratis tildeling i fase 3 kun gis til kraftverk som er i drift eller under bygging senest ved utgangen av 2008. Se svar på spørsmål 15 nedenfor. Det vil være flere detaljer i direktivet om hvilke kriterier som skal brukes for å bestemme sektorer eller delsektorer som anses å være utsatt for en betydelig risiko for karbonlekkasje. og en tidligere dato for offentliggjøring av kommisjonens liste over slike sektorer (31. desember 2009). Videre er det gjenstand for gjennomgang når en tilfredsstillende internasjonal avtale er nådd, og installasjoner i alle utsatte næringer vil motta 100 gratis kvoter i den grad de bruker den mest effektive teknologien. Fri allokering til industrien er begrenset til andelen av disse næringene utslippene i totale utslipp i 2005 til 2007. Det totale antall kvoter som tildeles gratis til installasjoner i industrisektorer, vil avta årlig i takt med nedgangen i utslippstakten. Medlemsstatene kan også kompensere visse installasjoner for CO 2 - kostnader som overføres i elektrisitetsprisene dersom CO 2 - kostnadene ellers ville kunne utsette dem for risiko for karbonlekkasje. Kommisjonen har forpliktet seg til å endre Fellesskapets retningslinjer for statsstøtte til miljøvern i denne forbindelse. Se svar på spørsmål 15 nedenfor. Nivået på auksjonering av kvoter for ikke-eksponert industri vil øke lineært som foreslått av Kommisjonen, men i stedet for å nå 100 innen 2020 vil det nå 70, med sikte på å nå 100 innen 2027. Som forutsatt i kommisjonens forslag , Vil 10 av godtgjørelsene for auksjonering bli omfordelt fra medlemsstater med høy inntekt per innbygger til de med lav inntekt per innbygger for å styrke den økonomiske kapasiteten til sistnevnte til å investere i klimavennlige teknologier. En bestemmelse er lagt til for en annen omfordelingsmekanisme med 2 av auksjonert kvoter for å ta hensyn til medlemsstater som i 2005 hadde oppnådd en reduksjon på minst 20 i klimagassutslipp sammenlignet med referanseperioden fastsatt i Kyoto-protokollen. Andelen av auksjonsinntektene som medlemmene anbefales å bruke for å bekjempe og tilpasse seg klimaendringer, hovedsakelig innenfor EU, men også i utviklingsland, heves fra 20 til 50 år. Teksten gir en oversikt over det foreslåtte tillatte nivået bruk av JICDM-kreditter i 20-scenariet for eksisterende operatører som mottok de laveste budsjettene for å importere og bruke slike kreditter i forhold til tildelinger og tilgang til kreditter i perioden 2008-2012. Nye sektorer, nye aktører i perioder 2013-2020 og 2008-2012 vil også kunne bruke kreditter. Den totale mengden kreditter som kan bli brukt vil imidlertid ikke overstige 50 av reduksjonen mellom 2008 og 2020. På grunnlag av en strengere utslippsreduksjon i sammenheng med en tilfredsstillende internasjonal avtale, kunne Kommisjonen tillate ytterligere tilgang til CER og ERU for operatører i fellesskapsordningen. Se svar på spørsmål 20 nedenfor. Provenuet fra auksjonering av 300 millioner kvoter fra reserven til nye aktører vil bli brukt til å støtte opptil 12 demonstrasjonsprosjekter og prosjekter for karbonfangst og lagring som viser innovativ teknologi for fornybar energi. En rekke vilkår er knyttet til denne finansieringsmekanismen. Se svar på spørsmål 30 nedenfor. Muligheten for å utvide små forbrenningsanlegg dersom de er underlagt tilsvarende tiltak, er utvidet til å dekke alle små installasjoner uavhengig av aktivitet, utslippstærskelen er økt fra 10 000 til 25 000 tonn CO 2 per år, og kapasitetstærskelen som forbrenningsanlegg må oppfylle i tillegg har blitt økt fra 25MW til 35MW. Med disse økte terskelene vil andelen dekket utslipp som potensielt kan utelukkes fra utslippshandelssystemet bli betydelig, og derfor er det lagt til en bestemmelse for å muliggjøre en tilsvarende reduksjon av EU-brutto på kvoter. Vil det fortsatt være nasjonale tildelingsplaner? Nei. I sine NAPer for første (2005-2007) og andre (2008-2012) handelsperioder bestemte medlemslandene den totale mengden kvoter som skal utstedes, og hvordan disse vil bli tildelt de berørte installasjonene. Denne tilnærmingen har gitt betydelige forskjeller i tildelingsregler, noe som skaper incitament for hver medlemsstat til å favorisere sin egen industri, og har ført til stor kompleksitet. Fra tredje handelsperiode vil det bli en EU-wide cap og kvoter vil bli allokert på grunnlag av harmoniserte regler. Nasjonale tildelingsplaner vil derfor ikke være nødvendig lenger. Hvordan skal utslippstakten i fase 3 fastsettes Reglene for beregning av EU-dekning er som følger: Fra 2013 vil det totale antall kvoter reduseres årlig på lineær måte. Utgangspunktet for denne linjen er gjennomsnittlig total mengde kvoter (fase 2 cap) som skal utstedes av medlemsstatene for perioden 2008-12, justert for å gjenspeile utvidet omfang av systemet fra 2013, samt eventuelle små installasjoner som medlem Stater har valgt å utelukke. Den lineære faktoren som årlig beløp skal redusere til, er 1,74 i forhold til fase 2-cap. Utgangspunktet for å bestemme den lineære faktoren på 1,74 er den 20 samlede reduksjonen av klimagasser sammenlignet med 1990, noe som tilsvarer en 14 reduksjon i forhold til 2005. Det er imidlertid nødvendig med en større reduksjon av EU ETS fordi det er billigere å redusere utslipp i ETS-sektorene. Divisjonen som minimerer den totale reduksjonskostnaden, er: 21 reduksjoner i utslippene av utslipp fra EUs utslippssektor i forhold til 2005 i 2020, en reduksjon på rundt 10 sammenlignet med 2005 for sektorer som ikke er dekket av EUs ETS. Den 21 reduksjonen i 2020 resulterer i en ETS-kapasitet i 2020 på maksimalt 1720 millioner kvoter og innebærer en gjennomsnittlig fase 3-cap (2013-2020) på rundt 1846 millioner kvoter og en reduksjon på 11 sammenlignet med fase 2-cap. Alle angitte absolutte tall svarer til dekningene ved begynnelsen av den andre handelsperioden og tar derfor ikke hensyn til luftfart som vil bli lagt til i 2012 og andre sektorer som vil bli lagt til i fase 3. De endelige tallene for de årlige utslippskapsene i fase 3 vil bli fastslått og publisert av Kommisjonen innen 30. september 2010. Hvordan vil utslippstakten utover fase 3 bestemmes Den lineære faktor på 1,74 som ble brukt til å bestemme fase 3-cap vil fortsette å gjelde utover slutten av handelsperioden i 2020 og vil bestemme hetten for fjerde handelsperiode (2021 til 2028) og utover. Det kan bli revidert senest innen 2025. Faktisk vil betydelige utslippsreduksjoner på 60-80 sammenlignet med 1990 være nødvendig innen 2050 for å nå det strategiske målet om å begrense den globale gjennomsnittstemperaturøkningen til ikke mer enn 2C over preindustrielle nivåer. En EU-generell utslippsbon på utslippskvoter vil bli bestemt for hvert enkelt år. Vil dette redusere fleksibiliteten for de berørte installasjonene Nei, fleksibilitet for installasjoner vil ikke bli redusert i det hele tatt. In any year, the allowances to be auctioned and distributed have to be issued by the competent authorities by 28 February. The last date for operators to surrender allowances is 30 April of the year following the year in which the emissions took place. So operators receive allowances for the current year before they have to surrender allowances to cover their emissions for the previous year. Allowances remain valid throughout the trading period and any surplus allowances can now be banked for use in subsequent trading periods. In this respect nothing will change. The system will remain based on trading periods, but the third trading period will last eight years, from 2013 to 2020, as opposed to five years for the second phase from 2008 to 2012. For the second trading period Member States generally decided to allocate equal total quantities of allowances for each year. The linear decrease each year from 2013 will correspond better to expected emissions trends over the period. What are the tentative annual ETS cap figures for the period 2013 to 2020 The tentative annual cap figures are as follows: These figures are based on the scope of the ETS as applicable in phase 2 (2008 to 2012), and the Commissions decisions on the national allocation plans for phase 2, amounting to 2083 million tonnes. These figures will be adjusted for several reasons. Firstly, adjustment will be made to take into account the extensions of the scope in phase 2, provided that Member States substantiate and verify their emissions accruing from these extensions. Secondly, adjustment will be made with respect to further extensions of the scope of the ETS in the third trading period. Thirdly, any opt-out of small installations will lead to a corresponding reduction of the cap. Fourthly, the figures do not take account of the inclusion of aviation, nor of emissions from Norway, Iceland and Liechtenstein. Will allowances still be allocated for free Yes. Industrial installations will receive transitional free allocation. And in those Member States that are eligible for the optional derogation, power plants may, if the Member State so decides, also receive free allowances. It is estimated that at least half of the available allowances as of 2013 will be auctioned. While the great majority of allowances has been allocated free of charge to installations in the first and second trading periods, the Commission proposed that auctioning of allowances should become the basic principle for allocation. This is because auctioning best ensures the efficiency, transparency and simplicity of the system and creates the greatest incentive for investments in a low-carbon economy. It best complies with the polluter pays principle and avoids giving windfall profits to certain sectors that have passed on the notional cost of allowances to their customers despite receiving them for free. How will allowances be handed out for free By 31 December 2010, the Commission will adopt EU-wide rules, which will be developed under a committee procedure (Comitology). These rules will fully harmonise allocations and thus all firms across the EU with the same or similar activities will be subject to the same rules. The rules will ensure as far as possible that the allocation promotes carbon-efficient technologies. The adopted rules provide that to the extent feasible, allocations are to be based on so-called benchmarks, e. g. a number of allowances per quantity of historical output. Such rules reward operators that have taken early action to reduce greenhouse gases, better reflect the polluter pays principle and give stronger incentives to reduce emissions, as allocations would no longer depend on historical emissions. All allocations are to be determined before the start of the third trading period and no ex-post adjustments will be allowed. Which installations will receive free allocations and which will not How will negative impacts on competitiveness be avoided Taking into account their ability to pass on the increased cost of emission allowances, full auctioning is the rule from 2013 onwards for electricity generators. However, Member States who fulfil certain conditions relating to their interconnectivity or their share of fossil fuels in electricity production and GDP per capita in relation to the EU-27 average, have the option to temporarily deviate from this rule with respect to existing power plants. The auctioning rate in 2013 is to be at least 30 in relation to emissions in the first period and has to increase progressively to 100 no later than 2020. If the option is applied, the Member State has to undertake to invest in improving and upgrading of the infrastructure, in clean technologies and in diversification of their energy mix and sources of supply for an amount to the extent possible equal to the market value of the free allocation. In other sectors, allocations for free will be phased out progressively from 2013, with Member States agreeing to start at 20 auctioning in 2013, increasing to 70 auctioning in 2020 with a view to reaching 100 in 2027. However, an exception will be made for installations in sectors that are found to be exposed to a significant risk of carbon leakage. This risk could occur if the EU ETS increased production costs so much that companies decided to relocate production to areas outside the EU that are not subject to comparable emission constraints. The Commission will determine the sectors concerned by 31 December 2009. To do this, the Commission will assess inter alia whether the direct and indirect additional production costs induced by the implementation of the ETS Directive as a proportion of gross value added exceed 5 and whether the total value of its exports and imports divided by the total value of its turnover and imports exceeds 10. If the result for either of these criteria exceeds 30, the sector would also be considered to be exposed to a significant risk of carbon leakage. Installations in these sectors would receive 100 of their share in the annually declining total quantity of allowances for free. The share of these industries emissions is determined in relation to total ETS emissions in 2005 to 2007. CO 2 costs passed on in electricity prices could also expose certain installations to the risk of carbon leakage. In order to avoid such risk, Member States may grant a compensation with respect to such costs. In the absence of an international agreement on climate change, the Commission has undertaken to modify the Community guidelines on state aid for environmental protection in this respect. Under an international agreement which ensures that competitors in other parts of the world bear a comparable cost, the risk of carbon leakage may well be negligible. Therefore, by 30 June 2010, the Commission will carry out an in-depth assessment of the situation of energy-intensive industry and the risk of carbon leakage, in the light of the outcome of the international negotiations and also taking into account any binding sectoral agreements that may have been concluded. The report will be accompanied by any proposals considered appropriate. These could potentially include maintaining or adjusting the proportion of allowances received free of charge to industrial installations that are particularly exposed to global competition or including importers of the products concerned in the ETS. Who will organise the auctions and how will they be carried out Member States will be responsible for ensuring that the allowances given to them are auctioned. Each Member State has to decide whether it wants to develop its own auctioning infrastructure and platform or whether it wants to cooperate with other Member States to develop regional or EU-wide solutions. The distribution of the auctioning rights to Member States is largely based on emissions in phase 1 of the EU ETS, but a part of the rights will be redistributed from richer Member States to poorer ones to take account of the lower GDP per head and higher prospects for growth and emissions among the latter. It is still the case that 10 of the rights to auction allowances will be redistributed from Member States with high per capita income to those with low per capita income in order to strengthen the financial capacity of the latter to invest in climate friendly technologies. However, a provision has been added for another redistributive mechanism of 2 to take into account Member States which in 2005 had achieved a reduction of at least 20 in greenhouse gas emissions compared with the reference year set by the Kyoto Protocol. Nine Member States benefit from this provision. Any auctioning must respect the rules of the internal market and must therefore be open to any potential buyer under non-discriminatory conditions. By 30 June 2010, the Commission will adopt a Regulation (through the comitology procedure) that will provide the appropriate rules and conditions for ensuring efficient, coordinated auctions without disturbing the allowance market. How many allowances will each Member State auction and how is this amount determined All allowances which are not allocated free of charge will be auctioned. A total of 88 of allowances to be auctioned by each Member State is distributed on the basis of the Member States share of historic emissions under the EU ETS. For purposes of solidarity and growth, 12 of the total quantity is distributed in a way that takes into account GDP per capita and the achievements under the Kyoto-Protocol. Which sectors and gases are covered as of 2013 The ETS covers installations performing specified activities. Since the start it has covered, above certain capacity thresholds, power stations and other combustion plants, oil refineries, coke ovens, iron and steel plants and factories making cement, glass, lime, bricks, ceramics, pulp, paper and board. As for greenhouse gases, it currently only covers carbon dioxide emissions, with the exception of the Netherlands, which has opted in emissions from nitrous oxide. As from 2013, the scope of the ETS will be extended to also include other sectors and greenhouse gases. CO 2 emissions from petrochemicals, ammonia and aluminium will be included, as will N2O emissions from the production of nitric, adipic and glyocalic acid production and perfluorocarbons from the aluminium sector. The capture, transport and geological storage of all greenhouse gas emissions will also be covered. These sectors will receive allowances free of charge according to EU-wide rules, in the same way as other industrial sectors already covered. As of 2012, aviation will also be included in the EU ETS. Will small installations be excluded from the scope A large number of installations emitting relatively low amounts of CO 2 are currently covered by the ETS and concerns have been raised over the cost-effectiveness of their inclusion. As from 2013, Member States will be allowed to remove these installations from the ETS under certain conditions. The installations concerned are those whose reported emissions were lower than 25 000 tonnes of CO 2 equivalent in each of the 3 years preceding the year of application. For combustion installations, an additional capacity threshold of 35MW applies. In addition Member States are given the possibility to exclude installations operated by hospitals. The installations may be excluded from the ETS only if they will be covered by measures that will achieve an equivalent contribution to emission reductions. How many emission credits from third countries will be allowed For the second trading period, Member States allowed their operators to use significant quantities of credits generated by emission-saving projects undertaken in third countries to cover part of their emissions in the same way as they use ETS allowances. The revised Directive extends the rights to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50 of the EU-wide reductions over the period 2008-2020. For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1.6 billion credits over the period 2008-2020. In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11 of their allocation during the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period. New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4.5 of their verified emissions during the period 2013-2020. For the aviation sector, the minimum access will be 1.5. The precise percentages will be determined through comitology. These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocols Joint Implementation (JI) mechanism (covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol) or Clean Development Mechanism (CDM) (for projects undertaken in developing countries). Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units (ERUs) while those from CDM projects are called Certified Emission Reductions (CERs). On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-2012 will be accepted in the period 2013-2020. Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types. Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types. To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries. The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50 of the required reductions. Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement . additional access to credits could be allowed, as well as the use of additional types of project credits or other mechanisms created under the international agreement. However, once an international agreement has been reached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme. Will it be possible to use credits from carbon sinks like forests No. Before making its proposal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry (LULUCF) projects which absorb carbon from the atmosphere. It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons: LULUCF projects cannot physically deliver permanent emissions reductions. Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions leakage problems arising from such projects. The temporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and impose great liability risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system. This is not available at present and is likely to incur costs which would substantially reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced. Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in which case their potential benefits would become marginal. The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments. For example, using part of the proceeds from auctioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outside the EU, and may provide a model for future expansion. In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries. Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS Yes. Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits. These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system. Such provisions would be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS. The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double-counting of emission reductions nor impede other policy measures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules. Are there measures in place to ensure that the price of allowances wont fall sharply during the third trading period A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability. The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility. Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years. The sharp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be banked for use in the second trading period. For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged to allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expected to have any impact on the price. A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market. If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will convene a meeting with Member States. If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25 of the remaining allowances in the new entrant reserve. The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind (availability of renewable energy) and temperature (demand for heating and cooling) etc. A degree of uncertainty is inevitable for such factors. The markets, however, allow participants to hedge the risks that may result from changes in allowances prices. Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems Yes. One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market. The Commission sees the EU ETS as an important building block for the development of a global network of emission trading systems. Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions. The increased liquidity and reduced price volatility that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances. This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respective reduction commitments. The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon market to act as the motor of a concerted international push to combat climate change. While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity (such as a state or group of states under a federal system) which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS. Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS. What is a Community registry and how does it work Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation of emission allowances. As a signatory to the Kyoto Protocol in its own right, the Community is also obliged to maintain a registry. This is the Community Registry, which is distinct from the registries of Member States. Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries. Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements The Commission will adopt a new Regulation (through the comitology procedure) by 31 December 2011 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive. A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate. What provision will be made for new entrants into the market Five percent of the total quantity of allowances will be put into a reserve for new installations or airlines that enter the system after 2013 (new entrants). The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing installations. A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies. There should be a fair geographical distribution of the projects. In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning. The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve. What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council The European Parliaments Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new entrant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Council in spring 2007. This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet. Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing. Support shall be given from the proceeds of these allowances via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation. No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15 of the total number of allowances (i. e. 45 million allowances) available for this purpose. The Member State may choose to co-finance the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances. A total of 300 million allowances will therefore be set aside until 2015 for this purpose. What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS When an international agreement is reached, the Commission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage. On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposal amending the present Directive as appropriate. For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20. What are the next steps Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009. This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered by the EU ETS as from 2013, and the national lists of installations and the allocation to each one. For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only have to be ready by 31 December 2012. The Commission has already started the work on implementation. For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing (list of sectors due end 2009). Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning (due by June 2010), the harmonised allocation rules (due end 2010) and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers (due end 2011).

No comments:

Post a Comment